PRACA SOCJALNA ZE STARSZYMI LUDŹMI (ISBN 978-83-64518-05-8)

Publikacje Instytutu Rozwoju Służb Społecznych » Ex Libris Pracownika Socjalnego

Cena:40.00PLN
Netto:38.10PLN(Vat 5%)
dostępny

Mo Ray, Judith Phillips

ISBN 978-83-64518-05-8

Warszawa, 2014

 

O książce:

Niniejsza książka traktuje o pracy z ludźmi starszymi i ich rodzinami, a przeznaczona jest zarówno dla studentów, jak i praktyków pracy socjalnej. Może się także przydać tym wszystkim, którzy współpracują z pracownikami socjalnymi i chcieliby dowiedzieć się więcej o ich wkładzie w tę pracę. Autorki mają za sobą rozległe doświadczenie w tej dziedzinie – są pracownicami socjalnymi, badaczkami oraz nauczycielkami gerontologii i pracy socjalnej.

Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy kontekstu i opiera się przeważnie na literaturze gerontologicznej. W drugiej zajmujemy się zagadnieniami praktyki. W miarę możliwości, staramy się łączyć podejście zawodowe i gerontologiczne, a zarazem podważać utarte opinie na temat starości.

Każdy rozdział zaczyna się od podsumowania jego głównych tez przedstawiających czytelnikowi tematy i debaty ich dotyczące, z jakimi się zapozna. Kluczowe wyniki badań nad starością czytelnik znajdzie we wstawkach znajdujących się w każdym rozdziale zatytułowanych „Wnioski z badań naukowych”. Dział „Do refleksji” zaprasza czytelnika do namysłu nad treściami przedstawianymi w książce lub do odniesienia do własnego doświadczenia praktycznego.

 

Od Autorek:

Praca socjalna z ludźmi starszymi jest skomplikowana i rodzi różne dylematy. W czasach wielkich zmian w krajobrazie pracy socjalnej książka ta podejmuje odniesienia do różnych tematów związanych ze starzeniem się i przedstawia złożoności pomocy starszym ludziom. Praca socjalna ze starszymi ludźmi jest niełatwa i w tej książce, głównie z myślą o młodych adeptach zawodu, którzy pragną pomagać osobom starszym, przystępujemy do rozpatrzenia wartości, umiejętności i wiedzy wymaganych w tej pracy. Obejmiemy tu szerszą perspektywę niż „spersonalizowane usługi socjalne”.

Żeby pracować z ludźmi w podeszłym wieku, trzeba mieć silny charakter. Walczyć o cele, o środki, o zmianę postaw. Ageizm ma się dobrze, o czym świadczy choćby ogólne przekonanie, że starsi ludzie potrzebują tylko ciepła, pożywienia, czystości i bezpieczeństwa, gdy w rzeczywistości to, czego potrzebują, to efektywna i umiejętna pomoc. Proste wypełnienie formularzy i załatwienie opieki rzadko wystarcza. Przeciążony i nieskuteczny system opieki środowiskowej może się zbyt łatwo zamienić w środowiskowe zaniedbanie w stosunku do indywidualności każdej starszej osoby i jej szczególnej sytuacji.

W toku lektury czytelnik poszerzy swoja wiedzę, rozumienie problemów i umiejętności potrzebne w pracy socjalnej z ludźmi starszymi. Nabierze krytycyzmu, zdobędzie umiejętność refleksji,  rozwinie umiejętności analityczne i zdolność do wykorzystywania badań naukowych w praktyce.

 

SPIS TREŚCI

 

CZĘŚĆ I: UWARUNKOWANIA PRACY SOCJALNEJ

 

  • Problematyka starzenia się
  • Definiowanie starzenia się – co to znaczy być „starym”?
  • Starsze kobiety: „feminizacja starzenia się”
  • Starzejący się mężczyźni
  • Pochodzenie etniczne
  • Zdrowie
  • Dochody i przynależność klasowa
  • Miejsce zamieszkania
  • Warunki mieszkaniowe i środowisko lokalne
  • Domy opieki
  • Wsparcie społeczne
  • Podsumowanie: konsekwencje dla pracy socjalnej
  • Sens pracy socjalnej z ludźmi starszymi
  • Starsi ludzie a personalne usługi opieki socjalnej
  • Dlaczego osoby starsze mogą potrzebować pracy socjalnej?
  • Podejście krytyczne w gerontologicznej pracy socjalnej
  • Podsumowanie
  • Polityka i organizacja pracy socjalnej ze starszymi ludźmi w Anglii
  • Przegląd zmian w osobistych usługach socjalnych dla ludzi starszych w Anglii
  • Uczciwy dostęp do opieki i kryteria korzystania z usług
  • Zdolność do czynności prawnych
  • Krajowa Strategia Walki z Demencją
  • Ochrona starszych ludzi przed krzywdzeniem
  • Zabezpieczenie czy ochrona?
  • Na czym polega krzywdzenie?
  • Krzywdzenie jako powszechne zjawisko
  • Aktualne rozwiązania polityczne i prawne
  • Rozpoznawanie przypadków krzywdzenia
  • Proces dochodzeniowy
  • Rozwijanie umiejętności i wiedzy dotyczących ochrony przed krzywdzeniem
  • Ochrona przed krzywdzeniem a personalizacja

 

CZĘŚĆ II: PROBLEMY PRAKTYKI

  • Umiejętności i wartości w praktyce
  • Wprowadzenie: podstawowe umiejętności i wartości
  • Nierówności, empowerment i sprawiedliwość społeczna
  • Dyskryminacja ze względu na wiek
  • Empowerment i starsi ludzie
  • Umiejętności porozumiewania się
  • Umiejętności negocjacyjne i rzecznictwo
  • Pośrednictwo we wsparciu
  • Współpraca międzyinstytucjonalna
  • Prowadzenie wywiadu i rozpoznanie
  • Podstawowe zasady rozpoznania
  • Praktyczne umiejętności w rozpoznaniu
  • Rozpoznanie w złożonych sytuacjach
  • Podsumowanie: Kluczowe zagadnienia w dobrej praktyce rozpoznania
  • Planowanie wsparcia i opieki, interwencje i przeglądy
  • Znaczenie planowania wsparcia
  • Ryzyko i planowanie wsparcia
  • Przegląd planów wsparcia
  • Bezpośrednie interwencje w pracy socjalnej
  • Wsparcie dla opiekunów